Wczytuję dane...

Scenariusz lekcji: „Ortograficzne safari” – polowanie na błędy

Scenariusz lekcji: „Ortograficzne safari” – polowanie na błędy

Scenariusz lekcji: „Ortograficzne safari” – polowanie na błędy

Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasy 3–5
Przedmiot: Język polski
Temat lekcji: Utrwalanie zasad pisowni „ó/u”, „rz/ż”, „h/ch”
Czas trwania: 45 minut
Cel główny:
Uczeń ćwiczy poprawną pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi poprzez gry i zabawy na monitorze interaktywnym.


Cele szczegółowe (uczeń potrafi):

  • rozróżniać poprawną i błędną pisownię wyrazów z „ó/u”, „rz/ż”, „h/ch”,

  • uzasadniać wybór pisowni (jeśli potrafi),

  • pracować zespołowo i rywalizować w duchu fair play,

  • korzystać z monitora interaktywnego jako narzędzia edukacyjnego.


Środki dydaktyczne:

  • Monitor interaktywny z aplikacjami typu memory (np. Wordwall, LearningApps), krzyżówkami i grami typu „wyścig liter”,

  • Tablica suchościeralna lub zeszyty,

  • Nagrody symboliczne (np. naklejki, punkty)


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie – Co to jest safari ortograficzne? (5 minut)

  • Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji jako przygodę – polowanie na „ortograficzne potworki”, które próbują ukryć błędy w pisowni.

  • Krótkie przypomnienie zasad pisowni:

    • „ó” i „u” – kiedy używamy?

    • „rz” i „ż” – jakie są reguły?

    • „h” i „ch” – przykłady słów i ich pochodzenie


2. Safari start! Gry interaktywne na monitorze (35 minut)

Etap 1: Memory ortograficzne (10 minut)

  • Uczniowie losują pary słów – jedno poprawne, drugie błędne (np. „góra” vs „gura”).

  • Każda poprawnie sparowana para punktowana – drużyny rywalizują ze sobą.

Etap 2: Ortograficzna krzyżówka (15 minut)

  • Na monitorze wyświetlona jest krzyżówka. Uczniowie odgadują hasła, wpisując wyrazy zawierające trudności ortograficzne.

  • Przykładowe hasła: „Ptak z długim ogonem – żyk”, „Wysokie miejsce w górach – szczy

Etap 3: Wyścig liter – gra ruchowa (10 minut)

  • Na monitorze pojawiają się wyrazy z lukami (np. ___ura, dru___yna, ___alka).

  • Drużyny podchodzą po kolei i wybierają poprawną literę, przeciągając ją na miejsce lub wpisując.

  • Punkty za poprawność i czas reakcji.


3. Podsumowanie lekcji (5 minut)

  • Nauczyciel zadaje pytania:

    • Co zapamiętaliście z dzisiejszej lekcji?

    • Które trudności ortograficzne sprawiały Wam najwięcej problemów?

    • Która gra była najciekawsza?

Zadanie domowe (opcjonalne):

  • Napisz krótkie opowiadanie (5–7 zdań), w którym znajdą się co najmniej po 2 wyrazy z „ó/u”, „rz/ż” i „h/ch”.


Efekty uczenia się:

Po lekcji uczeń:

  • rozpoznaje i poprawnie zapisuje wyrazy z trudnościami ortograficznymi,

  • potrafi samodzielnie lub zespołowo rozwiązywać zadania ortograficzne,

  • rozwija koncentrację, refleks i pamięć wzrokową,

  • pozytywnie kojarzy naukę ortografii dzięki interaktywnym formom pracy.

LinkedIn