"Złam kod" – zabawa z działaniami na liczbach całkowitych (Matematyka, kl. 6)
2025-05-15 19:26:00

Scenariusz lekcji matematyki: „Złam kod” – zabawa z działaniami na liczbach całkowitych
Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasa 6

Przedmiot: Matematyka
Temat lekcji: Zastosowanie działań na liczbach całkowitych w rozwiązywaniu zagadek logicznych
Czas trwania: 45 minut
Cel główny:
Uczeń utrwala zasady dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb całkowitych poprzez rozwiązywanie zadań w formie gry edukacyjnej typu escape room.
Cele szczegółowe (uczeń potrafi):
-
poprawnie wykonywać działania na liczbach całkowitych,
-
logicznie rozwiązywać zadania problemowe,
-
współpracować w grupie,
-
korzystać z monitora interaktywnego jako narzędzia edukacyjnego.
Środki dydaktyczne:
-
Monitor interaktywny z grą escape room przygotowaną w aplikacji Genially / Wordwall / Liveworksheets lub prezentacją z aktywnymi polami
-
Karty pracy (wersja papierowa zapasowa)
-
Tablica suchościeralna / zeszyty
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie (5 minut)
-
Nauczyciel przypomina podstawowe zasady działań na liczbach całkowitych (plusy i minusy – np. „–3 + (–5) = ?”).
-
Uczniowie zgłaszają się i rozwiązują krótkie przykłady, które zapisuje nauczyciel.
-
Wyjaśnienie przebiegu gry „Złam kod”: uczniowie muszą odgadnąć hasło lub odnaleźć „skarb”, rozwiązując kolejne zadania matematyczne. Każda dobra odpowiedź odblokowuje następny etap.
2. Gra escape room (35 minut)
Aktywność na monitorze interaktywnym:
-
Uczniowie podzieleni są na 3–4 osobowe grupy. Każda grupa ma swoją kolejność ruchu.
-
Gra jest podzielona na etapy – na przykład:
-
Zagadki z dodawaniem i odejmowaniem liczb całkowitych
-
Zadania tekstowe wymagające wyliczenia różnicy temperatur, poziomu gruntu, bilansów
-
Szyfrowanie i deszyfrowanie – każda liczba ma przypisaną literę (np. A = –1, B = 0 itd.)
-
Etap finałowy – logiczna zagadka, w której wynik działań wskazuje kod do „skrzyni ze skarbem”
-
-
Każdy etap wykonany poprawnie wyświetla część hasła lub kodu do "tajnego sejfu".
Przykładowe zadania:
-
Rozwiąż: (–7) + 9 – (–3) = ?
-
Która liczba całkowita jest wynikiem: (–4) × (–3) + (–2)?
-
Znajdź sumę temperatur: –3°C, 2°C, –6°C, 5°C
Zasady punktacji (opcjonalne):
-
Każda poprawna odpowiedź = 1 punkt
-
Grupa z największą liczbą punktów – zwycięża i zdobywa „tajny kod”
3. Podsumowanie i refleksja (5 minut)
-
Omówienie przebiegu gry.
-
Nauczyciel pyta:
-
Które zadania były najtrudniejsze?
-
Co pomogło Wam w rozwiązywaniu zagadek?
-
Czy taka forma nauki była ciekawsza niż tradycyjne zadania?
-
Zadanie domowe (opcjonalne):
Ułóż 3 własne zagadki matematyczne z działaniami na liczbach całkowitych w formie „Złam kod” – zapisz w zeszycie lub przygotuj w Wordzie/Genially.
Efekty uczenia się:
Po lekcji uczeń:
-
sprawnie posługuje się liczbami całkowitymi w działaniach,
-
rozwija logiczne myślenie i umiejętność współpracy,
-
poznaje grywalizację jako sposób nauki matematyki.