Wczytuję dane...

Scenariusz lekcji geografii: „Podróż po Europie – kraje, stolice, ciekawostki”

Scenariusz lekcji geografii: „Podróż po Europie – kraje, stolice, ciekawostki”

Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasy 5–6
Przedmiot: Geografia
Temat lekcji: Rozpoznawanie państw i stolic Europy
Czas trwania: 45 minut
Środki dydaktyczne:

  • Monitor interaktywny z interaktywną mapą Europy (np. aplikacja lub strona internetowa typu Seterra, Lizard Point)

  • Flagi państw i nazwy stolic do przeciągania na mapę (w formie interaktywnej gry)

  • Mini gra geograficzna (quiz lub gra dopasowująca)


Cele lekcji:

Uczeń potrafi:

  • rozpoznać i nazwać wybrane kraje Europy,

  • wskazać stolice tych krajów,

  • poznać ciekawe fakty o wybranych państwach,

  • ćwiczyć umiejętność pracy z mapą oraz korzystania z interaktywnych narzędzi edukacyjnych.


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (5 minut)

Nauczyciel:

  • Rozpoczyna lekcję od krótkiej rozmowy: „Kto z Was lubi podróżować? Jakie kraje Europy chcielibyście odwiedzić i dlaczego?”

  • Wyjaśnia cel lekcji: poznanie krajów, ich stolic i ciekawostek o Europie.

2. Interaktywna mapa – dopasowywanie flag i stolic (25 minut)

Aktywność na monitorze:

  • Uczniowie pracują na monitorze interaktywnym, przeciągając flagi i nazwy stolic na odpowiednie państwa na mapie Europy.

  • Aplikacja lub program edukacyjny udziela podpowiedzi i informacji o każdym kraju (np. stolicę, język, ciekawostkę).

  • W trakcie aktywności nauczyciel zachęca do rozmowy o tym, co jest charakterystyczne dla danego kraju (np. „Czy wiecie, że Włochy są znane z pizzy i Koloseum?”).

3. Mini gra geograficzna – quiz lub dopasowywanie (10 minut)

  • Nauczyciel uruchamia prostą grę, w której uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące krajów i stolic Europy lub dopasowują symbole i nazwy na czas.

  • Przykładowe pytania:

    • „Jaka jest stolica Hiszpanii?”

    • „Do którego kraju należy flaga z trzema poziomymi paskami: czarnym, czerwonym i żółtym?”

  • Gra odbywa się indywidualnie lub w małych grupach, aktywnie angażując wszystkich uczniów.

4. Podsumowanie i refleksja (5 minut)

Nauczyciel pyta:

  • Które kraje i stolice zapamiętaliście najlepiej?

  • Co Was najbardziej zaskoczyło podczas lekcji?

  • Jakie kraje chcielibyście odwiedzić i dlaczego?

Zadanie domowe (opcjonalne):

  • Przygotuj krótką prezentację lub plakat o wybranym kraju Europy z ciekawostkami, stolicą i flagą.


Efekty uczenia się:

Po lekcji uczeń:

  • rozpoznaje i nazywa wybrane kraje i stolice Europy,

  • korzysta z mapy interaktywnej,

  • zna kilka ciekawostek o krajach europejskich,

  • rozwija umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia faktów.

LinkedIn