Wczytuję dane...

"Mózg w akcji" – jak działa układ nerwowy? (Biologia, kl. 7–8)

Mózg w akcji – jak działa układ nerwowy? (Biologia, kl. 7–8)

"Mózg w akcji" – jak działa układ nerwowy? (Biologia, kl. 7–8)

Scenariusz lekcji biologii: "Mózg w akcji – jak działa układ nerwowy?"

Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasy VII–VIII
Przedmiot: Biologia
Temat lekcji: Budowa i funkcjonowanie mózgu oraz neuronów
Czas trwania: 45 minut
Środki dydaktyczne:

  • Monitor interaktywny z dostępem do internetu lub aplikacji edukacyjnej (np. Anatomy 3D, BioDigital)

  • Interaktywna mapa mózgu (prezentacja/strona www)

  • Quiz online (np. Wordwall, Genially, Kahoot)

  • Karty pracy (opcjonalnie)


Cele lekcji:

Uczeń potrafi:

  • wskazać i nazwać podstawowe części mózgu,

  • wyjaśnić funkcję wybranych struktur mózgu (np. móżdżek, kora mózgowa, pień mózgu),

  • zrozumieć działanie neuronów i impulsu nerwowego,

  • opisać przykładową reakcję organizmu na bodziec.


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (5 minut)

Nauczyciel:

  • Zadaje pytanie: „Co sprawia, że widzisz, słyszysz i pamiętasz? Jak to się dzieje, że Twoje ciało reaguje na to, co dzieje się wokół?”

  • Krótkie wprowadzenie: układ nerwowy jako „centrum dowodzenia” organizmu.

2. Część główna – interaktywna mapa mózgu (20 minut)

Aktywność na monitorze interaktywnym:

  • Uczniowie, korzystając z mapy 3D lub prezentacji, odkrywają kolejno części mózgu:

    • Kora mózgowa

    • Móżdżek

    • Pień mózgu

    • Ciało migdałowate

    • Hipokamp

  • Po kliknięciu w każdą część – pojawia się opis i ciekawostka (np. „Kora czołowa odpowiada za podejmowanie decyzji i planowanie”).

  • Pytania kontrolne: „Co by się stało, gdyby pień mózgu przestał działać?”

Dodatkowo:

  • Krótkie animacje pokazujące przepływ impulsu nerwowego przez neuron.

  • Uczniowie wspólnie opisują schemat budowy neuronu (ciało komórki, dendryty, akson, synapsa).

3. Quiz – reakcje na bodźce (10 minut)

Nauczyciel uruchamia quiz interaktywny (np. Kahoot / Wordwall / Genially):

  • Pytania w formie:

    • „Co dzieje się z impulsem, gdy dotykasz gorącego kubka?”

    • „Która część mózgu odpowiada za równowagę?”

    • „Które elementy tworzą łuk odruchowy?”

  • Uczniowie odpowiadają na tablecie, telefonie lub wspólnie przy monitorze.

4. Podsumowanie i refleksja (5 minut)

Nauczyciel pyta:

  • Co najbardziej Was zaskoczyło?

  • Czy potraficie wyjaśnić, dlaczego można mówić, że mózg „myśli” i „zarządza”?
    Zadanie domowe (opcjonalne): Stwórz rysunek ilustrujący łuk odruchowy lub przygotuj krótką prezentację o wybranym schorzeniu układu nerwowego.


Efekty uczenia się:

Po lekcji uczeń:

  • rozpoznaje struktury mózgu i ich funkcje,

  • rozumie podstawowe mechanizmy przetwarzania bodźców,

  • zna budowę neuronu i pojęcie impulsu nerwowego,

  • aktywnie korzysta z narzędzi interaktywnych wspierających naukę.

Plan lekcji:

Scenariusz lekcji biologii: "Mózg w akcji – jak działa układ nerwowy?"

Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasy VII–VIII
Przedmiot: Biologia
Temat lekcji: Budowa i funkcjonowanie mózgu oraz neuronów
Czas trwania: 45 minut
Środki dydaktyczne:

  • Monitor interaktywny z dostępem do internetu lub aplikacji edukacyjnej (np. Anatomy 3D, BioDigital)

  • Interaktywna mapa mózgu (prezentacja/strona www)

  • Quiz online (np. Wordwall, Genially, Kahoot)

  • Karty pracy (opcjonalnie)


Cele lekcji:

Uczeń potrafi:

  • wskazać i nazwać podstawowe części mózgu,

  • wyjaśnić funkcję wybranych struktur mózgu (np. móżdżek, kora mózgowa, pień mózgu),

  • zrozumieć działanie neuronów i impulsu nerwowego,

  • opisać przykładową reakcję organizmu na bodziec.


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (5 minut)

Nauczyciel:

  • Zadaje pytanie: „Co sprawia, że widzisz, słyszysz i pamiętasz? Jak to się dzieje, że Twoje ciało reaguje na to, co dzieje się wokół?”

  • Krótkie wprowadzenie: układ nerwowy jako „centrum dowodzenia” organizmu.

2. Część główna – interaktywna mapa mózgu (20 minut)

Aktywność na monitorze interaktywnym:

  • Uczniowie, korzystając z mapy 3D lub prezentacji, odkrywają kolejno części mózgu:

    • Kora mózgowa

    • Móżdżek

    • Pień mózgu

    • Ciało migdałowate

    • Hipokamp

  • Po kliknięciu w każdą część – pojawia się opis i ciekawostka (np. „Kora czołowa odpowiada za podejmowanie decyzji i planowanie”).

  • Pytania kontrolne: „Co by się stało, gdyby pień mózgu przestał działać?”

Dodatkowo:

  • Krótkie animacje pokazujące przepływ impulsu nerwowego przez neuron.

  • Uczniowie wspólnie opisują schemat budowy neuronu (ciało komórki, dendryty, akson, synapsa).

3. Quiz – reakcje na bodźce (10 minut)

Nauczyciel uruchamia quiz interaktywny (np. Kahoot / Wordwall / Genially):

  • Pytania w formie:

    • „Co dzieje się z impulsem, gdy dotykasz gorącego kubka?”

    • „Która część mózgu odpowiada za równowagę?”

    • „Które elementy tworzą łuk odruchowy?”

  • Uczniowie odpowiadają na tablecie, telefonie lub wspólnie przy monitorze.

4. Podsumowanie i refleksja (5 minut)

Nauczyciel pyta:

  • Co najbardziej Was zaskoczyło?

  • Czy potraficie wyjaśnić, dlaczego można mówić, że mózg „myśli” i „zarządza”?

Zadanie domowe (opcjonalne):

  • Stwórz rysunek ilustrujący łuk odruchowy lub przygotuj krótką prezentację o wybranym schorzeniu układu nerwowego.


Efekty uczenia się:

Po lekcji uczeń:

  • rozpoznaje struktury mózgu i ich funkcje,

  • rozumie podstawowe mechanizmy przetwarzania bodźców,

  • zna budowę neuronu i pojęcie impulsu nerwowego,

  • aktywnie korzysta z narzędzi interaktywnych wspierających naukę.

LinkedIn