Wczytuję dane...

Ciche technologie – jak dobrać sprzęt AV do klas integracyjnych i terapeutycznych?

Ciche technologie – jak dobrać sprzęt AV do klas integracyjnych i terapeutycznych?
Ciche technologie – jak dobrać sprzęt AV do klas integracyjnych i terapeutycznych?

Wstęp

Współczesna szkoła to nie tylko miejsce przekazywania wiedzy, ale również przestrzeń integracji, rozwoju emocjonalnego i wsparcia terapeutycznego. Klasy integracyjne i terapeutyczne, w których uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), wymagają szczególnego podejścia – nie tylko dydaktycznego, ale i technologicznego.

Właściwy dobór sprzętu audiowizualnego (AV) do takich sal jest kluczowy. Hałas, migające światła, zbyt duże natężenie bodźców mogą powodować:

  • rozdrażnienie u uczniów z autyzmem,

  • problemy z koncentracją u dzieci z ADHD,

  • przeciążenie sensoryczne u uczniów z zaburzeniami SI.

W tym artykule pokażemy:

  • jakie technologie AV są odpowiednie do klas integracyjnych,

  • jakie parametry techniczne są istotne przy zakupie,

  • jak stworzyć przyjazne sensorycznie środowisko edukacyjne z pomocą sprzętu AV.


1. Czym są „ciche technologie” w kontekście AV?

„Ciche technologie” to rozwiązania, które nie emitują nadmiernego hałasu, nie wprowadzają zbędnych bodźców świetlnych i umożliwiają spokojne, uporządkowane prowadzenie zajęć. Dotyczy to m.in.:

  • monitorów interaktywnych z matową powierzchnią, nienarzucających się wizualnie,

  • projektorów z niskim poziomem hałasu pracy (poniżej 30 dB),

  • systemów nagłośnieniowych z regulacją kierunkową i czułością,

  • kamer i mikrofonów bez efektu sprzężenia zwrotnego,

  • oświetlenia zintegrowanego z AV, o niskim natężeniu i bez efektu migotania (flicker-free).


2. Jakie problemy stwarza nieodpowiedni sprzęt AV w klasach terapeutycznych?

Nieprzemyślany dobór sprzętu może:

  • wywołać nadmiar bodźców wzrokowych i słuchowych,

  • obniżyć efektywność zajęć terapeutycznych,

  • zwiększyć poziom stresu i lęku u uczniów,

  • utrudniać prace nauczycielowi wspomagającemu i specjaliście.

Dlatego krytyczne znaczenie mają cechy takie jak:

  • niski poziom hałasu (dB) – szczególnie w projektorach i wentylowanych urządzeniach,

  • brak błyskających animacji i ostrych kolorów – w menu monitorów,

  • możliwość sterowania dźwiękiem i obrazem z poziomu nauczyciela – bez angażowania uczniów.


3. Jak dobrać monitor interaktywny do klasy integracyjnej?

Kluczowe cechy monitora do sali terapeutycznej:

  • Cichy i bezgłośny – brak wentylatora lub wentylator pasywny.

  • Matowa powierzchnia ekranu – eliminuje refleksy i nadmierną jasność.

  • Niska emisja światła niebieskiego – certyfikaty TÜV Eye Comfort, Low Blue Light.

  • Tryb ciemny/nocny – do pracy z uczniami wrażliwymi na światło.

  • Intuicyjny interfejs – prosty, statyczny, bez migających ikon.

  • Regulacja poziomu dotyku – umożliwia pracę z uczniami z nadwrażliwością sensoryczną.

Polecane modele:

  • Avtek TouchScreen 6 Lite 65" – pasywny chłodzony, wyciszony, tryb dla dzieci.

  • Newline Q Series – matryca low glare, tryb ochrony wzroku, panel bezramkowy.


4. Projektory do sal terapeutycznych – na co zwracać uwagę?

Parametry istotne przy wyborze:

Parametr Wartość rekomendowana
Poziom hałasu (tryb Eco) < 28 dB
Jasność 2500–3000 ANSI lumenów
Technologia światła LED lub laser (brak migotania)
Obiektyw Krótkiego rzutu (short throw)
Korekcja trapezowa Automatyczna, bez hałaśliwego silnika

Modele warte uwagi:

  • Epson EB-L200SW – projektor laserowy, bardzo cichy (26 dB), tryb edukacyjny.

  • BenQ LW550 – LED, bez migotania, niska emisja hałasu, automatyczne ustawienia.


5. Systemy nagłośnieniowe w klasach z uczniami z SPE

W klasach integracyjnych dźwięk powinien być:

  • równomiernie rozprowadzany, ale niezbyt głośny,

  • dostosowany do dzieci z nadwrażliwością słuchową,

  • wyraźny i wolny od zakłóceń – zwłaszcza przy terapii logopedycznej.

Co wybrać?

  • Zestawy nagłośnienia sufitowego z niskim SPL – np. zestawy z głośnikami 5–10W RMS.

  • Systemy mikrofonowe z tłumieniem hałasu tła – np. zestawy UHF z korekcją pasma.


6. Kamery i wideokonferencje – bezpieczne i wyciszone

W klasach terapeutycznych warto korzystać z:

  • kamer z funkcją automatycznego kadrowania, które nie wymagają obsługi ręcznej,

  • mikrofonów kierunkowych z niskim poziomem gainu – unikają rejestracji przypadkowych dźwięków,

  • kamer bez podświetlenia IR – nie zakłócają skupienia uczniów.


7. Integracja z oprogramowaniem terapeutycznym

Monitory i projektory powinny umożliwiać współpracę z:

  • aplikacjami do komunikacji alternatywnej (AAC),

  • programami do terapii SI, logopedii, neuroedukacji,

  • platformami z ćwiczeniami dla dzieci z dysleksją, spektrum autyzmu, zespołem Aspergera.

System Android w monitorze powinien być kompatybilny z aplikacjami typu:

  • Clicker,

  • Boardmaker,

  • Widgit Online.


8. Podsumowanie: co wybrać do klasy integracyjnej?

Typ sprzętu Kluczowa cecha „cicha” Rekomendacja
Monitor interaktywny Bezgłośny, matowy, low blue light Avtek, Newline Q
Projektor <28 dB, LED/laser, short-throw Epson, BenQ
Nagłośnienie Dźwięk kierunkowy, niski SPL zestawy sufitowe
Kamera/mikrofon Cichy autofokus, brak IR, kierunkowy mic Logitech, Aver

LinkedIn