Wczytuję dane...

Dialogi na żywo – ćwiczymy angielski (Język angielski, kl. 4–7)

Dialogi na żywo – ćwiczymy angielski (Język angielski, kl. 4–7)

Scenariusz lekcji: „Dialogi na żywo” – ćwiczymy angielski

Etap edukacyjny: Szkoła podstawowa, klasy 4–7
Przedmiot: Język angielski
Temat lekcji: Rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogów w języku angielskim
Czas trwania: 45 minut
Cel główny:
Uczeń doskonali umiejętności konwersacyjne poprzez tworzenie i odgrywanie dialogów w języku angielskim.


Cele szczegółowe (uczeń potrafi):

  • rozumie podstawowe wyrażenia używane w codziennej komunikacji,

  • tworzy proste dialogi w języku angielskim,

  • poprawnie używa form grzecznościowych, pytań i odpowiedzi,

  • ćwiczy wymowę i intonację wypowiedzi.


Środki dydaktyczne:

  • Monitor interaktywny z aplikacją / prezentacją:

    • interaktywny komiks (z pustymi dymkami do uzupełnienia),

    • przykładowe nagrania dialogów z native speakerami,

    • ćwiczenia z wymowy i intonacji,

  • Karty pracy lub zeszyty,

  • Głośniki lub słuchawki,

  • (opcjonalnie) mikrofon do ćwiczeń wymowy.


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie (5 minut)

  • Krótkie przypomnienie: Jakie zwroty używamy przy powitaniach, pytaniach o samopoczucie, zamawianiu, kupowaniu itp.?

  • Prezentacja krótkiego nagrania dialogu z native speakerami (np. w sklepie, na lotnisku, w restauracji).


2. Część główna – Interaktywne dialogi (35 minut)

Etap 1: Komiks z lukami (10 minut)

  • Na monitorze pojawia się 3-4 scenowy komiks (np. sytuacja w kawiarni, na lotnisku, w szkole).

  • Uczniowie (w parach lub małych grupach) przeciągają właściwe zwroty do pustych dymków – ćwiczenie dobierania właściwych odpowiedzi.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność i wspólnie odczytuje z uczniami gotowy dialog.

Etap 2: Tworzymy własne dialogi (15 minut)

  • Nowa plansza komiksu – puste dymki, temat dowolny (np. spotkanie przyjaciół, robienie zakupów).

  • Uczniowie tworzą dialog własny i zapisują go (na karcie pracy lub w aplikacji).

  • Następnie odgrywają scenkę z użyciem monitora i ewentualnych rekwizytów.

Etap 3: Ćwiczenia z wymowy i intonacji (10 minut)

  • Nauczyciel pokazuje animacje lub puszcza krótkie nagrania z poprawną intonacją zdań pytających, twierdzących, rozkazujących.

  • Uczniowie powtarzają na głos całe dialogi, dbając o intonację – możliwe użycie mikrofonu lub nagrywanie ich głosu (jeśli sprzęt pozwala).


3. Podsumowanie (5 minut)

  • Uczniowie dzielą się, czego się nauczyli i która część lekcji była najciekawsza.

  • Nauczyciel pyta: Jakie sytuacje warto jeszcze poćwiczyć? (np. pytanie o drogę, rozmowa z nauczycielem, rezerwacja biletu)

Zadanie domowe (opcjonalne):
Napisz krótki dialog (4-6 linijek) na dowolny temat i zilustruj go w formie komiksu – możesz wykorzystać aplikację lub wykonać rysunek w zeszycie.


Efekty uczenia się:

Po lekcji uczeń:

  • potrafi prowadzić proste rozmowy w języku angielskim w kontekście codziennych sytuacji,

  • zna i rozumie zwroty typowe dla wybranych sytuacji komunikacyjnych,

  • ćwiczy poprawną wymowę i intonację,

  • rozwija umiejętność współpracy oraz kreatywność językową.

LinkedIn